Wednesday, July 2, 2008

Body Mass Index??

berbelas2 tahun dulu.. heran tol aku apa aarr BMI atau Body Mass Index tu.. tapi sejak aku pernah ter"chomey" seketika waktu kat "uni" dulu... aku terminat lak nak tau apa ke benda nyer BMI tu...
Okay.. sikit laa tentang BMI ni.. sapa suka baca, baca laa.. sapa yang buhsan.. xyah baca ehh??? BMI atau Body Mass Index (dalam bahasa melayu, indeks jisim badan) ni sebenarnya adalah pengukuran komposisi badan kita.... atau formula untuk menilai berat badan kita.. haa sesuai atau tidak dengan ketinggian kita.. dan BMI jugak secara tidak langsung menilai jumlah lemak yang terkandung dalam badan.. dengan formula BMI, kita boleh la menganggarkan kesesuaian berat badan berdasar ketinggian kita... haa best tak? giler la kaannnn aku selalu kira BMI aku brapa walaupun aku ni underweight!!!!


1. Memula, korang kena tau berapa berat badan korang dalam kilogram
2. Lepas tu, pi ukur berapa tinggi korang dalam centimeter lak...



Formula nak kira BMI badan kita;


berat badan korang dalam kg
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
tinggi (m) X tinggi (m)


haa... dah?? lepas tu, korang bandingkan la berapa jumlah hasil kali bahagi tu dengan carta kat bawah ni..

Kurus : Kurang 20.6
Normal : 20.7 - 26.4
Gemuk : 26.5 - 30.9
Obesiti : 31.0 - 45.2
Bahaya : Lebih 45.3


So, berdasarkan carta kat atas ni, korang leh tau yang korang ni terlalu kurus atau terlalu gemuk.. tapi, jangan sedih kalau jawapannya mengecewakan korang... berat badan kita boleh diturunkan kalau korang bersemangat dan betul-betul nekad..!!!! (aku pernah "chomey" dan aku tau perasaannya..)

Tapi, apa-apa pun lah kan.... bagi aku, kurus ke.. gemuk ke, yang penting HATI TAK BUSUK... JIWA TAK KACAU..

No comments: