Thursday, July 10, 2008

Nak Pi Dusun!!

Ahh musim duriannnnnnn udah tiba.. aku idak ler suka bebenor durian ni.. tapi, makan ler jugak.. nak makan banyak sangat aku risau kekalau kolestrol ternaik lak.. tapi Manggis memang feveret aku.. mmmm seguni pun aku rase boleh gagah kot........


Manggis atau dalam bahasa omputeh mangosteen, bukan setakat sedap je.. banyak pekdahnya manggis ni pada kita... ada yang kata manggis ni "Queen of Fruits" kat Asia dan jugak "Food of the Gods" kalau kat French Caribbean... ternyata besar benar penangan buah manggis yang hitam legam nih ekkk ... nih aku dah senaraikan semua tentang kebaikan buah feveret aku!

1. Anti-penat (energy booster atau menambah tenaga)
2. Anti-radang, bengkak yang paling power sekali! (mengelakkan bengkak, radang)
3. Analgesic (prevents pain)
4. Anti-ulcer (elak ulser perut, mulut dan usus)
5. Anti-depressant (low to moderate)
6. Anxyolytic (anti-anxiety effect, kurangkan keresahan la kot?)
7. Anti-Alzheimerian (helps prevent dementia-masalah pelupa)
8. Anti-tumor and cancer prevention (multiple categories cited)... Manggis ni berkebolehan melawan dan membunuh sel-sel kanser)
9. Immunomodulator (multiple categories cited) - membantu meningkatkan sistem imunisasi
10. Anti-aging (anti penuaan.. yahoooo!)
11. Anti-oxidant
12. Anti-viral (anti virus)
13. Anti-biotic (modulates bacterial infections)
14. Anti-fungal (prevents fungal infections)
15. Anti-seborrheaic (mengelakkan sebarang penyakit kulit)
16. Anti-lipidemic (blood fat lowering, LDL)
17. Anti-atherosclerotic (prevents hardening of arteries)
18. Cardioprotective (Lindung jantung kita)
19. Hypotensive (blood pressure lowering)
20. Hypoglycemic (anti-diabetic effect, membantu mengurangkan gula dalam darah)
21. Anti-obesity (membantu mengurangkan berat badan)
22. Anti-arthritic (prevention of arthritis)
23. Anti-osteoporosis (membantu mengelakkan tulang daripada reput)
24. Anti-periodontic (mengelakkan penyakit gusi)
25. Anti-allergenic (mengelakkan alergik, mm sesuai untuk aku nih)
26. Anti-calculitic (prevents kidney stones)
27. Anti-pyretic (mengurangkan demam)
28. Anti-Parkinson (Lan, cuba makan manggis, mana tau leh baik "habit" tu????????)
29. Anti-diarrheal (mengelakkan ciritssss biritsss.. nih sesuai untuk kawan aku AIN)
30. Anti-neuralgic (reduces nerve pain)
31. Anti-vertigo (prevents dizziness)
32. Anti-glaucomic (mengelakkan glaucoma, atau penyakit mata laa)
33. Anti-cataract (mengelakkan cataracts)
34. Pansystemic - has a synergistic effect on the whole body



Aduuuuiii.... banyak nnyerr pekdah-pekdah manggis nihhhh.... aku sebelum ni tak pulak tau yang manggis ni bagus rupenyer..... selalu aku belasah je makan sebab aku suka btoi rase manggis yang masam manis ...mmmm sedap nyer la haiiii...... Esok, Jumaat pas kawan-kawan se"opis" abih "kerja" dia.. kitaorang nak naik ke utara... pi dusun kat salah sebuah negeri yang kaya dengan buah buahan.... ada orang nak sponsor resort & makan buah sampai kenyang.. rezeki jangan di tolak, msuh jangan di cari... kata orang tua-tua... Maka, aku ikutkan je....

No comments: