Saturday, July 19, 2008

Doktor Anand kata.....

Doktor Anand kata, Semua perempuan mesti pernah alami PMS. Aku pun rasa jugak sebab kawan kawan aku pun sama.... Kawan baik aku pun sama gak. Sapa Sapa Pun. Boss Aku pun kadang kadang PMS tak tentu pasal. Tapi, kadang-kadang, PMS dah jadi "bahan" pada orang yang mood swing. Macam kawan aku jugak. Dia baik. Tapi Mood Swing. Tapi tak PMS. Tapi orang kata dia PMS. Tapi dia pun kata dia memang kadang-kadang ada moody. Okay. Tak per. Yang penting, dia kawan aku.

Bila PMS berlaku? Ujian pada diri aku sendiri. Kalau aku. PMS berlaku seminggu atau 2 minggu sebelum masa dah time! Tapi, PMS hilang bila time dah masa! Kenapa PMS eh? entah. Dalam buku, dalam artikel, doktor kata hormon. Mungkin jugak. Tapi PMS aku. Sangat tak ketara. Aku bukan moody. Aku bukan mood swing. Jarang. Tak pernah. Kekadang ada la.

Doktor Anand kata. orang perempuan yang ada simptom PMS yang teruk, sebab, badan dia tak terima khasiat makanan yang baik, yakni, diet tak seimbang. Aku tak diet. Aku makan makanan seimbang. Aku diet Protein. Aku tak amik Carbs je. bukan tak amik langsung. cuma minimized kan je. Doktor Anand kata lagi, kalau aku alami PMS yang kronik, kena minum susu banyak-banyak. Doktor Anand kata, nak elak PMS, kena amalkan Vitamin E, B6, Multivitamins, Magnesium dan yang paling penting Evening Primrose Oil... "Very Very Good" kata Doktor Anand lagi..

Kesan lain, lepas experiment, simptom PMS..

1. Jerawat!!!!!
2. Swollen Breast
3. Sudah nak tidur
4. sakit perut
5. kalau tak Sembelit, dia Cirit birit
6. kekadang tak ada selera makan
7. kekadang selera makan melampau (aritu aku jadik kronik berselera!!!)
8. Letih
9. Sakit sendi atau kekadang sakit otot (aku tak pernah kena...)

Post Period pun ada PMS? Memang ada... kalau ikut logik, mesti laa sebab darah badan kita berlaku pertukaran... heh heh ye ker? aku rasa laa... lepas tu, badan rasa panas... selalunya, aku minum susu banyak banyak.. dan swimming... lepas tu, aku rasa sihat, best, nyaman dan aman....

No comments: