Monday, July 28, 2008

Skip BreakFAST??!!!

It is not a good idea to skip breakfast laa... Skip lunch ke dinner ke, sukahati laa.. tapi BREAKFAST?? Jangannnn.... Kan dah lebih kurang 8 jam perut kosong?? Kalau skip breakfast.. metabolism pun slow, otak pun slow, concentration pun slow la.. cuba bayangkan... katakan aku tidur 8 jam, memang dah tentu aku tak makan dalam tidur, jadi perut aku kosong 8 jam... bangun tidur kul 6:30am, pastu aku skip breakfast, lalu aku makan lunch kul 1:00pm.. bermakna, 15jam perut aku kosong?????????????
Skip breakfast ni memang common strategy for losing weight.. but?? not a smart one laa.. padahal eating breakfast la is good for weight loss..

Nak cakap pasal healthy breakfast, mengikut bacaan, should contain some fiber & protein macam low fat meat ke, egg ke, beans atau soya ke.. kalau fiber pulak, whole grains, sayur ngan buah.. Tapi, aku rasa menu breakfast yang paling baik adalah low fat milk makan ngan whole grains cereal pastu orange juice.. Aku elakkan makan sugary cereal, pastry pastu white bread pun tak elok makan selalu jugak sebab dia digested cepat, nanti belum sampai masa lunch dah lapar semula... Jadi, aku yang memang diet protein ni, penuhkan perut dengan fiber & protein.. until lunch pun perut terasa penuh lagi dan tak lapar.. selalu, tea time baru aku makan semula...

Kekadang, if tak sempat nak amek breakfast, i'll snack on handful of healthy nuts like pecan, walnut, almond atau whole grain cereal...
Well, tomorrow morning, remember that eating healthy breakfast is the best way to start off your day honey!!

No comments: