Thursday, July 17, 2008

Cherry vs Strawberry

Arini.. berjalan membeli buah-buahan kat mont kiara flea market... mmm buah kiwi? 7 biji rm10.. entah murah ke mahal aku pun tak tahu sbb slalu bonda ngan ayahanda yang shopping.. aku tau makan je... mmm buah epal fuji.. dap gak tapi.. manis laa..... tetiber.. ehh sebungkus rm20.. merah menyala warna nya... kaler favourite aku pulak... berkilat pulak tu... cherry!!!... hmm beli je lahh... "very sweet maa amoi" katanya si penjual buah tu dalam bahasa omputih pada aku...... tak per kata aku.. masam pun i loiikkeee.... Verryyyy Cherryyy...

Kenapa aku suka makan Cherry?? bukan cherry yang dah proses.. tak sedap... yuckss!! rasa ubat batuk!!.. Mesti yang fresh....

1. Cherry nih antara buah yang menurunkan berat badan.. sebab kandungan air dia tinggi!
2. Cherry antara buah yang dijadikan rawatan untuk melawan kanser!
3. Cherry ni anti oxidant yang baik, pastu dia "mop up" radikal bebas! (Radikal bebas ni, merupakan molekul yang tak stabil, yang akan merosakkan sel2 sihat... dan jugak.... akan mempercepatkan proses penuaan!!!!! Isshhkkkk)
4. Cherry ni, mengandungi Vitamin A, Vitamin C, Bioflavonoid, Elagic Acid, anthocyanins, melatonin
5. Cherry mengelakkan penyakit jantung
6. Cherry mengurangkan simptom berkaitan Fibromyalgia Syndrome
7. Cherry mempertingkatkan fingsi physiological dan mental
8. Cherry nih, tinggi potassium, rendah sodium
9. Cherry nih, rendah kalori, rendah lemak, tinggi kandungan air!

Okay... Aku Jalan lagi.. jalan lagi... jalan lagi.... mmmm earingss 2 ringgit... mmm banyak dah kat umah tapi jarang pakai pun.. sebab aku tak suka pakai sangat.. rimas... kekadang kalau datang mood ngada-ngada.. okay lah jugak.. mmm gerai buah lagi..... haa strawberry! besar-besar... rm12.. okay nih kot... mm sedap laa kan.. nak tukar selera sikit... semalam, semalam punya semalam, kelmarin, kelmarin dulu.. aku makan durian, manggis, durian, manggis............ arini, esok dan lusa, aku makan cherry & strawberry pulak......



Strawberry sedap... dan banyak sebab kenapa aku makan strawberry walaupun masam dan kekadang sangat masam.....Strawberry mengandungi Vitamin C yang sangat tinggi, agen anti-axidant yang sangat baik! Strawberry jugak, melawan radikal bebas, yakni, melindungi sel-sel sihat dalam badan kita laa.. Hah.. jangan tak tahu okay, Strawberry nih mengandungi Vitamin K (untuk pekatkan darah kita, dan untuk kesihatan tulang) dan manganese, folic acid, riboflavin, Vitamin B5, B6, copper, magnesium dan jugak omega 3 fatty acid! Tapi tu laa.. Strawberry nih, tak tahan lama, dan dia cepat buruk, busuk dan lembik.... sentiasa kena sejukkkkk je..!

No comments: