Friday, July 11, 2008

Once in a blue moon...

Isshkk kejadian ni jarang benar berlaku.. Pagi tadi aku makan sepinggan penuh nasi goreng, ni tadi jap ni, aku baru lepas makan 3 ketul tah apa nama nyer tah yang ala2 yong tau foo.. yang disumbat dalam vege... dan aku makan 1 goreng pisang dan 1 kuih kacang.....

Kenapa aku rasa lapar je ni??

Yang aku tau, bila rasa lapar ni datang, selalunya ada beberapa kaitan dengan beberapa benda.. satu, bila tahap glukos dalam badan kita terlalu rendah, kita akan rasa lapar dan menggeletar.. satu sebab lagi adalah PERUT KITA. Perut kita ni bila dah biasa terima kuantiti makanan yang banyak, jadi bila tetibe kita tak makan pada jangka waktu yang lama, perut kita akan mengecut atau mengecil... jadiiii satu signal akan dihantar ke otak.. yang membawa perkhabaran, "makan time"..!!

Selain tu, kita buleh rasa lapar bila ada gangguan-gangguan luar gak seperti... bau-bauan dari meja orang sebelah ke.. atau bau enak dari restoran ke.. atau ternampak iklan makanan kat TV or magazine ke.... kan kan??

Ada lagi.... Lapar bukan semata-mata untuk memenuhkan perut je... ada jugak untuk menenangkan fikiran jugak... tak caya?? betullll... biasanya bila orang tu tension, sedih, kesepian, marah, rasa LAPAR akan datang dan kekadang jadik luar biasa..

Tapi, nafsu makan yang menyerang aku sekali sekali ni, jarang betol berlaku. Tambahan lak, bila nafsu makan aku ni berlaku di depan mata kawan-kawan aku.. terkejuit gak la dan heran gak la dorang kannn... Memang la aku tenagh menyesal sekarang ni sebab sekarang nih, dalam perut aku mengandungi lebih kurang 200gm nasik yang mengandungi carbs, dan kuih muih yang jugak ada carbs!! Tapi, untuk menenangkan jiwa dan hati aku, aku dah tetapkan..... Ahad ni, aku workout kaw kaw...!! Mmmm esok pun hari "makan" jugak sebab aku & the geng akan ke Eco Resort untuk menyantap buah-buahan....?? tapi buah tak apa kot.... tapi durian tinggi kolestrolnyaa.. mmm mcm maner ek??

Durian ni, tinggi kandungan gula, vitamin C dan potassium (ada dalam pisang gak), karbohidrat, protein dan lemak (hah?? lemakkkkkkk???). Tapi yang aku tau, durian ni, tak boleh makan banyak-banyak.. sebab aku pernah terbaca article dari Discover Magazine, ada sorang pompuan ni, gara-gara makan durian banyak sangat, dia punyer kidney problem a.k.a renal failure... sebab apa leh failure? sebab over dose potassium.. jadik?? kesimpulannya, aku hanya akan makan beberapa ulas je... lagipun aku bukan hantu durian sangat pun.... tapi Manggis memang No.1 dan King Of Fruit bagi aku!!!

No comments: