Monday, February 23, 2009

Chemical Peel????

Isshhkk scary je bunyi.."chemical peel".. Di jamin selamat ke?? masalahnya, sapa yang nak jamin skin kite if anythg happen?? bila dah terlajak, memang tak leh nak wat apa dah... mmm cantek nyer kejap je, pastu nnt nak kena tanggung derita for life!! Ishhkk Nauzubillah...........................
Aku ada terbaca dalam health & beauty mag pasal chemical peel nih.. macam sekarang ni jadik pilihan unuk sapa yang nak cantik. Ikut dari apa yang aku faham, kononnya, rawatan ni boleh repair kulit muka yang rosak akibat matahari dan jugak menyupple dan mensmoothkan dan menflawless kan skin kite.. Hmmm Chemical peel ni jugak adalah untuk mengurankan garis halus bawah mata dan sekitar mulut (ishkk macam botox skit dah nih), merawat kedutan akibat matahari, untuk repair parut halus, the best way untuk masalah jerawat, bintik hitam, dan kembalikan semula kulit anjal ala baby... Bak kata info tu, kulit kita akan sihat dan segala mala bintik ke, garis halus, scar, akan hilang dan kulit kita akan bertambah cerah, Mmm macam best je la kan bile baca..

Camner rawatan dier eh?? aku terbaca, untuk orang yang kulit cerah, lagi digalakkan buat.. untuk orang yang kulit gelap, tak berapa digalakkan sangat (aku rasa mungkin nnt takut muka kaler lain, leher kaler lain lak nanti kot??)..

Chemical peel ni ada 3 jenis ;

* light peel (melibatkan permukaan kulit je)
* medium peel (akan tembus masuk ke pertengahan epidermis)
* deep peel (akan sampai ke epidermis)

Tapi before buat, kena alisis kulit dulu dengan pakar yang bertauliah!! Bila baca antara chemical yang terlibat dalam rawatan ni.. macam ishhkk leh bocor muka je rasa, macam seram je, ni la dia antara Asid yang terlibat; Asid glikolik, Asid Tricholoacetic, Asid Salicyclic, Asid Laktik atau Phenol... Fuh, banyak nye asid.. takut takut... Tak tahu la nak trust the rawatan samada memang diiktiraf dan selamat atau ada long term punya side effect.. Apa-apa pun.. suka hati you olss la... jangan jadik macam pics kat sebelah ni dah la yer?? Dari nak cantek, terus bocor muka, langsung macam hollowman!! Renung-renungkan dan selamat beramal!!

No comments: