Wednesday, August 20, 2008

MSG

MSG?? Monosodium Glutamate!! Makcik sbelah umah, makcik depan umah, makcik blakang umah pun kalau masak mesti letak MSG.. nak sedap katanya... ala.. iyer ke sedap makanan tuu dengan MSG?? mungkin jugak la.. tapi MSG boleh buat kita addicted kat food tu!!!! rasa sedap & rasa macam nak makan lagiiiii jer.. sama jugak macam tomato paste yang kita guna dalam kuah pasta!! mmm patot laaa.. Tapi MSG ni lebih banyak keburukannya dari kebaikan.. antaranyerrr..
a. penyakit otak!! - kanser dan lain-lain penyakit
b. stroke
c. tekanan darah tinggi
d. obesiti
e. asma
f. alergik
tapi sebenarnya banyak lagi penyakit yang disebabkan MSG a.k.a ajinomoto ni. Awas jugak laa sebab banyak jugak product yang guna nama lain untuk mengaburi mata kita.. biasanya dorang akan letak nama hydrolyzed plant protein, yeast extract, sodium caseinate, malt extract, bouillon broth and protein concentrate.. Apa apa pun, MSG xelok untuk badan kita.. aku kalau masak, aku elakkan guna MSG, tapi aku alter laa letak gula merah...

2 comments:

Anonymous said...

Bahaya betul la kan sekarang ni...lagi sedap makanan tu...lagila power MSGnya. Menyentuh pasal MSG dalam makanan, ada juga sesetengah makanan yang dijual dikedai2 dan restauran yang menjual masakan seperti daging merah, mereka bukannya menggunakan cili yang original dan lebih mendasyatkan lagi guna sos murah yang didapati haram untuk digunakan di Malaysia. Sos tersebut gak dibawa seludup sebenarnya. tak silap kes ni ada keluar di berita tak lama dahulu pada tahun ni. Kesan makanan tersebut, tekak anda akabn berasa panas dan gatal skit. Kalau tak percaya betapa merbahayanya sos tersebut, tryla buat experimen dengan api. Sungguh tak bertanggungjawab dengan peniaga seperti itu. Kualiti -0%.

Unknown said...

aku pening n kering tekak kalau msg byk sangat!